Joona Haatainen

2.5.2023

Miksi ja miten tehdä jatkuvaa vaikuttajamarkkinointia?

Vaikuttajamarkkinointi on yksi nopeiten kasvavista markkinoinnin keinoista. Sen on arvioitu olevan globaalisti jo yli 10 miljardin dollarin toimiala ja myös Suomessa siihen käytetään liki 30 miljoonaa vuodessa. Vaikuttajamarkkinointi on ollut hyvin kampanjavetoista, mutta yhä useampi brändi on siirtynyt kohti jatkuvaa vaikuttajamarkkinointia. Mutta miten ja miksi markkinoijan kannattaa integroida jatkuva vaikuttajamarkkinointi osaksi markkinointistrategiaa? 

1. Asiakashankinta vaikuttajamarkkinoinnin avulla

Jatkuva vaikuttajamarkkinointi on hyvä tapa hankkia verkkosivuille trafiikkia ja myyntiä. Vaikuttajamarkkinointi on mahdollista kytkeä osaksi verkkokaupan kasvumoottoria kuten hakusanamainonta tai ohjelmallinen some-mainonta. Asiakashankinta vaikuttajamarkkinoinnin avulla on toimiva strategia brändeille, joiden tuotteita myydään ympäri vuoden ja joiden on tärkeää pysyä jatkuvasti kuluttajien mielissä halutussa kohderyhmässä. Se soveltuu erityisesti D2C-brändeille tai verkkokaupoille. Asiakashankintaa vaikuttajamarkkinoinnin avulla tekevät erityisesti digitaaliset palveluntarjoajat, verkkokaupat ja peliyhtiöt.

2. Tunnettuuden kasvattaminen ja brändin rakennus vaikuttajamarkkinoinnin avulla

Aivan kuten mitä tahansa muuta markkinointia, myös vaikuttajamarkkinointia voidaan tehdä brändin tunnettuuden ja rakennuksen ehdoilla. Se on hyvä tapa ylläpitää näkyvyyttä ja rakentaa brändin tunnettuutta autenttisen sekä uskottavan sosiaalisen median sisällön avulla. Tämä on fiksu strategia silloin kun halutaan pitää yllä jatkuvaa näkyvyyttä ja tukea esimerkiksi markkinointia jälleenmyyjien kanavissa. Tämä näkyy erityisesti FMCG brändien keskuudessa.

3. Sisällöntuotanto brändin omiin kanaviin

Vaikuttajamarkkinointi mahdollistaa myös ketterän sisällöntuotannon brändin omiin jakelukanaviin - some-tileille, mainontaan ja verkkosivuille. Vaikuttajat ymmärtävät sosiaalista mediaa ja heidän some-kanavansa ovat valmis portfolio markkinoijan käyttöön. Vaikuttajien avulla voidaan tuottaa kustannustehokasta ja lokaalia sisältöä vaikkapa tietylle kielialueelle sen sijaan, että tehdään kalliita paikallisia markkinointimateriaaleja. Myös vaikuttajien omiin kanaviin tuottamiaan sisältöjä kannattaa nostaa mainontaan tai brändin omiin kanaviin. Kuhan muistaa etukäteen sopia yksityiskohdista - näin myös sisällöt vastaavat paremmin käyttötarkoitustaan.

Miksi ja miten tehdä jatkuvaa vaikuttajamarkkinointia? 

Yksi jatkuvan vaikuttajamarkkinoinnin keskeisistä hyödyistä on huomattavasti tehokkaamman ajankäytön mahdollistaminen brändistä vastaavalle henkilölle. Brändi voi luoda yhden vaikuttajastrategian, jolla se ohjaa vaikuttajamarkkinointia pitkäjänteisempään suuntaan. Näin aikaa ja resurssia ei enää kulu yksittäisten vaikuttajakyselyiden hallintaan, vaan tekeminen voidaan fokusoida suunnitelman läpivientiin sen kannalta oleellisten vaikuttajien kanssa. Alun suunnittelutyön jälkeen tehtäväksi jääkin vaikuttajien etsiminen, yhteistöiden hallinnointi ja sisältöjen hyväksytys - sekä lopulta jatkuva mittaaminen ja tulosten analysointi. Tähän kaikkeen yrityksen on mahdollista saada apua esimerkiksi vaikuttajatoimistolta, investoida vaikuttajamarkkinoinnin teknologiaan tai vaihtoehtoisesti palkata oma in-house -tekijä.

Miten mitata jatkuvaa vaikuttajamarkkinointia?

Jatkuva vaikuttajamarkkinointi mahdollistaa erilaisten vaikuttajien ja yhteistyön jatkuvan A/B -testaamisen. Esimerkiksi vaikuttajan konversiota verkkokauppassa voidaan seurata sekä toimenpide- että kanavatasolla. Kun vaikuttaja osoittautuu markkinointisuunnitelman kannalta toimivaksi, voidaan yhteistyötä jatkaa ja entisestään helpottaa laatimalla niin sanottuja ambassador-sopimuksia. Yhteistyö yksinkertaistuu molemmin puolin, kun vaikuttaja hiljalleen pääsee sisään brändin maailmaan. Pidempiaikainen yhteistyö on myös kuluttajille vakuuttavampaa. Yli 60% 15-34 -vuotiaista suomalaisista ja ruotsalaisista kokee, että jatkuva yhteistyö brändin ja vaikuttajan välillä on uskottavampaa kuin yksittäiset kaupalliset yhteistyöt. Hyvästä yhteistyöstä hyötyvät siis kaikki osapuolet.

Hyviä esimerkkejä jatkuvan vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämisestä tarjoavat muun muassa brändit kuten Gymshark, Ideal of Sweden tai BookBeat.

Kiinnostuitko jatkuvasta vaikuttajamarkkinoinnista? business@troot.fi

Haluatko lisätietoa? Ota yhteyttä tiimiimme!
Ota yhteyttä
Webinaaria ei löydy