Joona Haatainen

2.5.2023

Markkinoija, huomioi juhlapyhät osana somemarkkinoinnin suunnittelua!


Maailma on taas auennut ja tämä näkyy niin ihmisten välisissä kohtaamisissa kuin somessakin, kun ystävien ja perheiden kesken vietetään jälleen normaalimmin aikaa yhdessä.


Kuluttajat ovat viime aikoina rohkaistuneet järjestämään juhlia ja nauttimaan elämästä perheen, ystävien ja läheisten kanssa. Harva välttyi muutama viikko sitten halloweeniin liittyvältä somesisällöltä, kun vaikuttajat ja somen käyttäjät julkaisivat mitä eriskummallisimpia juhla-asujaan eri kanavissa, tai kun menneenä viikonloppuna isänpäivän kunniaksi käytiin tapamaassa ja yllättämässä omia vanhempia sekä isovanhempia.

Erilaiset juhlapyhät ja kulttuurisidonnaiset tapahtumat ovat tärkeä osa sosiaalista mediaa. Yhdessäolon merkitys korostuu erityisesti nyt jo toisen koronavuoden jälkeen ja tarjoaa näin myös brändeille huikean mahdollisuuden päästä osaksi ennakoitavissa olevia ilmiöitä sekä inspiroida kuluttajia.


Miten brändi voi hyödyntää ennakoidusti juhlapyhiä osana omaa somemarkkinointiaan? 


Laadi vuosikello ja sisältökalenteri 

Osana vaikuttaja- ja somemarkkinoinnin suunnittelua on hyvä hyödyntää sisältökalenteria tai vuosikelloa, johon on merkitty valmiiksi koko tulevan vuoden juhlapyhät ja muut brändin kannalta relevantit tapahtumat. Liiketoiminnan kannalta tärkeät ajankohdat on hyvä huomioida jo etukäteen, jotta reagointi ei tapahtu aivan viime tingassa. Näin kuluttajaan voidaan vaikuttaa jo ennen ostopäätöstä. Toimiva tapa on esimerkiksi erilaisten sometyökalujen tai vaikkapa Google Trendsin hyödyntäminen. 



Kuva: Google Trendsin mukaan joulu alkaa monella jo lokakuussa

Päätä etukäteen missä olet mukana – ja kuinka isosti 

Pelkästään Suomessa on jopa 13 perinteistä juhlapyhää. Suomalaisen itsenäisyyspäivän, joulun, äitienpäivän ja muiden rinnalle on myös viime vuosina rantautunut maailmalta runsaasti uusia virallisia ja vähemmän virallisia kansainvälisiä juhlapäiviä ja isoja kaupallisia sesonkeja, kuten Black Friday ja Valentine's day eli suomalaisittainkin tuttu ystävänpäivä. Vuotta suunnitellessa on hyvä ottaa huomioon eri juhlien monimuotoisuus, mutta vain mikäli se on aidosti brändin dna:ssa – näin vältytään niiltä kuuluisilta "shit stormeilta", joita saattaa syntyä silloin, kun tekeminen vaikuttaa päälleliimatulta. 

Erilaisia juhlia on paljon, joten brändin on hyvä miettiä mitkä ajankohdat ovat brändin ja liiketoiminnan kannalta relevantteja ja päättää mihin ajankohtiin satsataan isosti. Mennäänkö all-in muutamaan isoon tapahtumaan, vai ripotellaanko tekemistä läpi vuoden? Tai luodaanko brändille oma juhlansa, kuten Vuoden harmain päivä? 

Kuva: Joakim Honkasalo / Unsplash


Suunnittele, mutta jätä tilaa reagoinnille

Kun vuoden juhlapyhät on kartoitettu, on järkevää luoda ennakkoon suunnitelma siitä, mitä toimenpiteitä eri tapahtumien ympärillä tehdään. Halutaanko ensisijaisesti viihdyttää, inspiroida vai kenties jakaa tietoa? 

Tekemiselle tulee antaa raamit, mutta moderniin sometekemiseen liittyy myös mahdollisuus reagoida tilanteen mukaan. Nopeasti vaihtuviin trendeihin eri somealustoilla tulee voida reagoida nopeasti, kun tarve vaatii. Juhlapyhät tarjoavat brändeille hyvän mahdollisuuden myös irrotella ja osallistaa yleisöä osaksi sisällöntuotantoa. Myös vaikuttajilta voi usein saada uusia freesejä näkökulmia sisällöntuotantoon, jottei tekeminen ole läpi vuoden liian stilisoitua. 


Brändeillä on nyt loistava mahdollisuus päästä osaksi kuluttajien uutta normaalia! Etsitkö kumppania some- ja vaikuttajamarkkinointiin?

Ota yhteyttä tiimiimme https://www.troot.fi/yhteys.


Haluatko lisätietoa? Ota yhteyttä tiimiimme!
Ota yhteyttä
Webinaaria ei löydy