Kaisa Suomela

21.10.2021

Monikanavaista vaikuttajamarkkinointia yleisön ehdoilla

Trootin tiimit tekevät tiiviisti yhteistyötä vaikuttajien ja sisällöntuottajien kanssa. Mitä yleisö toivoo vaikuttajilta ja miten vaikuttajat itse näkevät oman yleisösuhteensa? Jututimme eturivin vaikuttajia eri somekanavien roolista ja kanaviin tuotetun sisällön tulevaisuudesta – tässä kolme kiinnostavaa nostoa.


Kanavassa kanavan tavalla!

Kanavalähtöinen ajattelu ohjaa vahvasti vaikuttajien luovuutta ja sisällöntuotantoa sekä vaikuttaa yleisösuhteeseen. TikTok-yleisöä sitouttava sisältö ei toimi sellaisenaan muissa kanavissa, pidempää videosisältöä ei kannata muokata lyhytvideoformaattiin ja blogit kannattaa pitää pohdiskelevien, pidempien tekstien kotina. Monikanavaisuus täytyy ottaa huomioon sekä vaikuttajamarkkinoinnin vuosikellossa että kampanjatoteutuksia suunnitellessa.

“Mun Instagram Stories on päiväkirjatyylinen ja IG Feedit mulla on enemmän matkailua ja kauniita kuvia. Instagramissa mulla on läheisempi suhde seuraajiin.  TikTokiin julkaisen edelleen kaikenlaista sisältöä, jonka uskaltaa näyttää myös lapsille. Ei kiroilua. Yritän julkaista TikTokiin sisältöä säännöllisesti, koska uskon algoritmin suosivan tätä. Tokkien näyttökerrat vaihtelee aihepiiristä riippuen tosi paljon: remppa ja kotipuuhastelut toimii mulla ihan hyvin, samoin kummitustarinat. Kodin remppausta, tutoriaaleja ja sisustusjuttuja toivotaan myös lisää. Haluaisin itse järkätä unelmien Halloween-kekkerit uudessa kodissa!”
–Jasmin NGO


Pitkät sisällöt (YouTube ja blogit) ovat vaikuttajienkin näkökulmasta luontevia kaupallistaa

Kumppanit on helppo tuoda mukaan videoihin ja teksteihin, joissa syvennytään tarinaan. Blogit ja tube ovat siis edelleen paikkoja, joissa käsitellään asioita syvällisesti.  Blogeissa yleisön suhtautuminen kaupallisiin yhteistöihin ei eroa merkittävästi suhtautumisesta muihin sisältöihin. 

“Teen paljon sellaisia kumppanuuksia, jotka eivät avaudu yhteen IG Storyyn, joten blogi on se paikka jossa avata asioita syvemmin. Ihmiset kaipaavat mahdollisuutta lukea. IG Feed on hyvän mielen paikka. Teen tätä yleisölleni, joten yleisön toiveet vaikuttavat sisällöntuotantooni paljon. Instagram Feedin tallennukset on yksi tärkeä mittarini. ”
 –Julia Thurén

43% suomalaisista luottaa edelleen somevaikuttajien suositteluun tuotteesta tai palvelusta

Iso osa suomalaisista luottaa edelleen vaikuttajien tuotesuosituksiin, vaikka kaupallisten toteutusten määrä sosiaalisen median kanavissa lisääntyy ja brändien share of voice pienenee (Troot 2021). Kunhan yhteistyö sopii vaikuttajan profiiliin ja on samaistuttava, vaikuttajan suositukseen luotetaan. Hyvin suunnitellut, uskottavat ja lisäarvoa tuottavat sisällöt toimivat siis edelleen.

“Mun pääkanava on TikTok, IG toimii tukena. En saa kritiikkiä kaupallisten yhteistöiden määrästä – mun yleisöä ei häiritse kaupallisuus, sillä tämä on sulautettu niin hyvin sisältööni, eikä kaupallinen sisältö oikeastaan poikkea normaalista sisällöstäni. Paras ja yleisöä kiinnostavin sisältö syntyy kun saa vapaat kädet, toisaalta ideoinnissa auttaa kun on joku konsepti eli ponnahduslauta. Samaistuttavat jutut ja faijalife-konsepti herättävät eniten keskustelua seuraajissa.”
– Henry "Weksi" Weckström


Katso myös

Tutustu blogiimme→

Joona Haatainen

14.10.2021

FOOM palaa podcastina - käsittelyssä sosiaalinen media

Uudessa FOOM-podcastissa perehdymme sosiaalisen median ajankohtaisiin trendeihin Joonan ja markkinoinnin asiantuntijoiden sekä sisällöntuottajien matkassa. Loppuvuoden aikana käsitellään muun muassa teemoja kuten lyhytvideot, esport, vaikuttajamarkkinointi sekä viihdebrändin rakentaminen somessa.
Lue lisää →

Joona Haatainen

12.10.2021

Miten vaikuttajamarkkinointi tuodaan osaksi markkinoinnin vuosisuunnittelua?

Vaikuttajamarkkinoinnin panostukset lisääntyvät - suunnitelmallisuuden ja mittaamisen merkitys entisestään. Mitä vaikuttajamarkkinoinnin vuosisuunnittelussa kannattaa ottaa huomioon?
Lue lisää →