Joona Haatainen

12.6.2021

Näin teet toimivan vaikuttajakampanjan TikTokissa

TikTokin kohderyhmään uppoavaan vaikuttajakampanjaan tarvitset oikeat vaikuttajat, kiinnostavan konseptin sekä taitoa tuottaa yksilöllistä, luovaa ja ennen kaikkea TikTok-natiivia sisältöä. Kun tähän kokonaisuuteen lisää vielä hyppysellisen maksettua mainontaa ja kanava-natiivin mainoksen, on toimivan kaupallisen TikTok-kampanjan kakku valmis.

Vaikuttajamarkkinoinnin ytimessä on yleisön ja vaikuttajan suhteen ymmärtäminen ja arvostaminen. TikTok-kampanjasuunnittelussa myös alustan toiminnallisuus ja trendit on otettava entistä tarkemmin huomioon. Muissa kanavissa kummalliselta ja jopa hassulta kuulostava sisältö voi olla TikTokissa hittimateriaalia. Etkö usko? Katso alta case-esimerkki! Me Trootilla konseptoimme TikTokiin luovia kokonaisuuksia, jotka mietitään yhdessä vaikuttajan kanssa tämän kanavaan sopiviksi. Näin sisältö on aidosti vaikuttajan näköistä ja haluttu brändiviesti resonoi vaikuttajan yleisössä.  

CASE: Pirkka jäätelökesä 2020 – Miten jalkauttaa valmis mainonnan konsepti uskottavasti ja tuloksellisesti TikTokiin?

Pirkka Jäätelökesä -kampanjan lanseeraus 15-24-vuotiaiden kohderyhmässä toteutettiin myös TikTokissa osana isompaa kampanjatoteutusta. Tavoitteena oli tuoda tutuksi Pirkan kattava jäätelövalikoima nuorille relevantilla tavalla.

Pirkan kesän jäätelökampanja rakentui pirteän, musikaalimaisen mainosfilmin ympärille, jossa tuttu ”Pirkka-kuiskaaja” laulaa ja tanssii tarttuvan biisin. Kampanjaan valitut vaikuttajat tuottivat TikTokiin kampanjan teemaa mukailevat sisällöt omaan tyylinsä sekä tukivat julkaisua Instagram-kanavissaan. Tärkeää TikTok-toteutuksessa oli kannustaa vaikuttajia panostamaan omaan tyyliinsä ja antamaan heille mahdollisimman vapaat kädet sisällöntuotantoon.

@helmiella

#kaupallinenyhteistyö #pirkka Tee Tiktok meiän Pirkka jäätelökesä-tanssista, niin käydään kattomassa se ja tykätään siitä!💜🥳 #pirkkajäätelökesä

♬ original sound - Ella & Helmi
@justapränkbro

Me perustettiin oma jäätelöauto yhdessä Pirkan kanssa! 🚐🍦 Mp tää soundi?#kaupallinenyhteistyö #pirkka #pirkkajäätelökesä

♬ Jäätellöö - nikojasanttu
@sariaalto

#kaupallinenyhteistyö #pirkka Kommentoi emojeilla, mikä on sun kesän suosikkiherkku: 🍓🍦🍒🥗🎂🍫? Mun on jäde, mansikat ja suklaa! #pirkkajäätelökesä

♬ original sound - Sari Aalto

Tulokset:Yli 1200 ihmistä osallistui vaikuttajien luomiin haasteisiin tekemällä oman TikTok-videonsa

Kampanjan sisällöt keräsivät orgaanisesti yli miljoona näyttökertaaYhteenlaskettu katseluaika 2 982 tuntia = 124 päivää

Katso myös

Tutustu blogiimme→

Kaisa Suomela

21.10.2021

Monikanavaista vaikuttajamarkkinointia yleisön ehdoilla

Trootin tiimit tekevät tiiviisti yhteistyötä vaikuttajien ja sisällöntuottajien kanssa. Mitä yleisö toivoo vaikuttajilta ja miten vaikuttajat itse näkevät oman yleisösuhteensa? Jututimme eturivin vaikuttajia eri somekanavien roolista ja kanaviin tuotetun sisällön tulevaisuudesta – tässä kolme kiinnostavaa nostoa.
Lue lisää →

Joona Haatainen

14.10.2021

FOOM palaa podcastina - käsittelyssä sosiaalinen media

Uudessa FOOM-podcastissa perehdymme sosiaalisen median ajankohtaisiin trendeihin Joonan ja markkinoinnin asiantuntijoiden sekä sisällöntuottajien matkassa. Loppuvuoden aikana käsitellään muun muassa teemoja kuten lyhytvideot, esport, vaikuttajamarkkinointi sekä viihdebrändin rakentaminen somessa.
Lue lisää →