Joona Haatainen

12.6.2021

Miten tehdä tuloksellista vaikuttajamarkkinointia? Katso tallenne!

Miten vaikuttajamarkkinoinnista tehdään tulevaisuudessa entistäkin tuloksellisempaa ja liiketoiminnan tavoitteita tukevaa? Tähän pureuduimme marraskuussa virtuaalitapahtumassamme. Aki Linnanahteen hostaamassa Tuloksellinen vaikuttajamarkkinointi 2021 -tapahtumassa asiakkaidemme Pirkan ja BookBeatin edustajat tarjosivat brändien näkökulmasta käytännönläheisiä esimerkkejä ja oppeja tavoitteellisen vaikuttajamarkkinoinnin tekemiseen. Kuulimme TikTokin viimeisimmistä trendeistä ja mahdollisuuksista suoraan TikTokin Lontoon toimistolta käsin, ja myös kollegamme pääsivät ääneen paneelikeskustelussa, jossa vaikuttajatoimistot ja vaikuttajat jakoivat näkemyksensä tulevasta vuodesta. Tapahtuman tallenteen voit katsoa alta, mutta jos aikaa on rajallisesti, koostimme valmiiksi kolme tärkeintä oppia: Paina siis ainakin nämä mieleesi:

  1. Pitkäaikainen ja suunnitelmallinen vaikuttajayhteistyö sitouttaa kaikki osapuolet tehokkaimmin ja yhteistyö yksinkertaistuu molemmin puolin, kun vaikuttaja hiljalleen pääsee sisään brändin maailmaan. Pidempiaikainen yhteistyö on myös kuluttajille vaikuttavampaa: 64% 15-34 -vuotiaista suomalaisista kokee, että jatkuva yhteistyö brändin ja vaikuttajan välillä on uskottavampaa kuin yksittäiset kaupalliset yhteistyöt. Tätä vaikuttajan tehokkuutta kannattaa mitata esimerkiksi Brand Lift -tutkimuksilla.
  2. Monikanavaisuus on pop! Suunnitteluvaiheessa kannattaa ottaa huomioon vaikuttajan omien jakelukanavien lisäksi myös esimerkiksi brändin omat kanavat, sosiaalisen median mainonta sekä vaikkapa advertoriaalit, POS-materiaalit ja ulkomainonta.
  3. Taktisissa kampanjoissa, joissa konversiot ovat tärkeitä, kannattaa kiinnittää huomiota kunkin vaikuttajan toimenpiteiden tehokkuuteen kanava- ja julkaisutasolla. Saadun tiedon avulla voidaan optimoida vaikuttajainvestointeja ja sitä, keitä vaikuttajia sekä mitä jakelukanavia kannattaa jatkossa käyttää.

Katso tallenne alta:

Katso myös

Tutustu blogiimme→

Kaisa Suomela

21.10.2021

Monikanavaista vaikuttajamarkkinointia yleisön ehdoilla

Trootin tiimit tekevät tiiviisti yhteistyötä vaikuttajien ja sisällöntuottajien kanssa. Mitä yleisö toivoo vaikuttajilta ja miten vaikuttajat itse näkevät oman yleisösuhteensa? Jututimme eturivin vaikuttajia eri somekanavien roolista ja kanaviin tuotetun sisällön tulevaisuudesta – tässä kolme kiinnostavaa nostoa.
Lue lisää →

Joona Haatainen

14.10.2021

FOOM palaa podcastina - käsittelyssä sosiaalinen media

Uudessa FOOM-podcastissa perehdymme sosiaalisen median ajankohtaisiin trendeihin Joonan ja markkinoinnin asiantuntijoiden sekä sisällöntuottajien matkassa. Loppuvuoden aikana käsitellään muun muassa teemoja kuten lyhytvideot, esport, vaikuttajamarkkinointi sekä viihdebrändin rakentaminen somessa.
Lue lisää →