PARAS SOMEPRESENSSI

Burgeriskenen altavastaajan kasvutarina

Myynti kasvuun somen avulla

lähtötilanne

barot´s

lähtötilanne

Fast casual -ravintolaketju Barot’s on burgeriskenen altavastaaja: Järvenpäästä ponnistanut, ylpeästi kehä kolmosen ulkopuolella toimiva yritys, jolla ei ole vielä ravintoloita pääkaupunkiseudulla ja jonka mainoksia ei nähdä televisiossa, leffateattereissa tai bussien kyljissä. Kilpailu on kovaa kansainvälisten pikaruokajättien ja menestyksekkäiden maanlaajuisten fast casual -ravintoloiden kanssa. Lisähaasteen luo ravintola-alan ja burgeriboomin laskusuhdanne, josta kielivät myös alan konkurssiuutiset. Kuinka kasvattaa sosiaalisen median avulla tunnettuutta ja myyntiä nuoressa kohderyhmässä rajallisella budjetilla?

INSIGHT

BAROT´s

INSIGHT

Nuoret aikuiset valitsevat ruokapaikat suositusten ja mielikuvien avulla. Oivalsimme, että Barot’sin tulee käyttää kivijalkaravintoloista tuttuja vahvuuksiaan myös somessa ja tarjota jotain, johon kansainväliset pikaruokajätit eivät pysty: lämminhenkistä yhteisöllisyyttä. Yhteisöllisyys ei synny, jos brändi ei omaksu nuoria puhuttelevia tarinankerronnan tapoja. Valitsimme yhteisön rakennuskanaviksi TikTokin, YouTuben ja Metan. Näistä TikTokilla ja YouTubella oli suurin painotus kanava keskustelukulttuurin vuoksi. Kerronanmuotona korostimme lyhytvideoformaattia, joka on kulutettavista sisältömuodoista suosituin niin kohderyhmän kuin algoritmin näkökulmasta.

luova idea

barot´s

luova idea

Barot’sin ravintoloissa ei tingitä raaka-aineista, mausta tai yhteisöllisestä meiningistä, eikä niin tehty somenkaan suhteen. Barot’sin sometekemistä ohjaamaan luotiin No compromise community -konsepti, joka toivottaa jokaisen someseuraajan tervetulleeksi sisäpiiriin. Sisäpiiriläiset pääsevät nauttimaan eduista, oppimaan burgereista ja kuulemaan uutuuksista ja tempauksista ensimmäisinä. No compromise communityn sisällöt ovat etujen ja oppien lisäksi ennen kaikkea viihdettä. Viihdettä, josta tunnistat kaltaisesi ja jota haluat päästä jopa itse tekemään. 

TOTEUTUS

Yhteisöllisyys ei tarkoita Barot’sille vain sanaa, vaan aitoa mukaanottamista. Suunnittelimme yhdessä Barot'sin kanssa someen monikanavaiset sisältötyypit, jotka ohjaavat jatkuvaa sisällöntuotantoa. Lyhytvideoiden esiintyjiksi pääsevät niin Barot’sin omat työntekijät kuin asiakkaat. Jokaisen sisältötyypin keskiössä on yhteisölle tarjottava lisäarvo: viihde, informaatio, inspiraatio tai konkreettinen etu. Tiedämme myös, että ilman reaktioita ei ole yhteisöä. Koukuttavat, hauskat ja rennot sisällöt kannustavat vuorovaikutukseen ja mikä tärkeintä, saapumaan paikan päälle ravintolaan.

Heading

Yleisön kommentit

  • + 11,1 % volyymikehitys 2024‍
  • + 14,5 %kokonaismyynti 2024 vs. 2023‍
  • 6 500 000 näyttökertaa TikTokissa ja YouTubessa‍
  • 4,1 % Sitoutumisprosentti YouTubessa‍
  • 3,4 sek Keskimääräinen katseluaika TikTokissa‍
  • 9 000seuraajaa vuodessa somekanavissa‍
  • 5 900eniten tykkäyksiä yhdellä orgaanisella YT-julkaisulla‍
  • 123 000eniten näyttökertoja yhdellä orgaanisella YT-julkaisulla

Tulokset

Barot’sin markkinointitekemisen keskittäminen puhtaasti sosiaaliseen mediaan on kannattanut. Kustannustehokkaan sometekemisen ansiosta Barot'sin liiketoiminta on lähtenyt kasvuun ja tulokset ovat ylittäneet odotukset roimasti. Nuoret on saatu paitsi viihtymään sisältöjen parissa myös liikkumaan kivijalkamyymälöihin ja tilaamaan ruokaa kotiin. Yhteistyön aikana Barot'sin myynti on kasvanut lähes 15 prosenttia markkinatilanteessa, jossa monet ravintolat ovat joutuneet sulkemaan oviaan. Barot’s -kaupunkien ulkopuolella asuvat nuoret toivovat Barot’s-ravintoloiden rantautumista pikaisesti myös omiin kotikaupunkeihinsa.   

”Olemme yhdessä onnistuneet löytämään ilmaisukeinot, jotka aidosti puhuttelevat kohderyhmäämme. Ravintolat ovat suoriutuneet selkeästi toimialan keskiarvoja paremmin ja kasvattaneet liiketoimintaamme, mikä on osoitus yhteistyön tehokkuudesta. Yhteistyö on lisäksi kehittänyt hienosti työnantajamielikuvaamme ja meille haetaan aiempaa aktiivisemmin töihin. Olemme antaneet luottavaisin mielin brändimme osaavien ammattilaisten käsiin. Odotamme innolla, miten tarinamme kehittyy jatkossa.”

Toni Kivilahti, CEO, Fast Food Builders Oy

TEKIJÄT

Asiakas: Fast Food Builders Oy

Toimisto: Troot