paras somekampanja

TikTokin vauhdikkain laivayhtiö

Näin Eckerö Line seilasi TikTok-kansan sydämiin

lähtökohdat

ECKERÖ LINE

lähtökohdat

Suomenlahdella liikennöivän laivayhtiö Eckerö Linen on jatkuvasti etsittävä uusia kohderyhmiä ja oivaltavia tapoja markkinoida palveluitaan. Uusien kohdeyleisöjen ja innovatiivisten lähestymistapojen löytäminen varmistaa, että yritys pysyy kiinnostavana vaihtoehtona sekä nykyisille että tuleville matkustajille.

Eckerö Line halusi puhutella paremmin nuoria, 18–30-vuotiaita aikuisia, ja tavoitella heitä TikTokissa. Uuden kanavan perustaminen kuitenkin mietitytti. Kannattiko lähteä panostamaan isosti kanavaan, jossa nuorten huomiosta kilpailevat suosittujen sisällöntuottajien lisäksi Stanley-kupit, Lulu Lemonit sun muut nuorten suosikkibrändit?

Strategia ja insight

ECKERÖ LINE

Strategia ja insight

Uutta kanavaa päätettiin lähestyä ensin pilottikampanjalla, jolla testattaisiin sisältöjen vaikuttavuutta ja yleisön sitoutumista. Dark-mainontana jaeltavien sisältöjen avulla nähtäisiin, olisiko Eckerö Linellä mahdollisuus seilata TikTok-yleisön sydämiin. 

Nuorten aikuisten risteilymatkapäätökseen vaikuttavat usein mielikuvat ja kavereiden suositukset. Jotta Eckerö Line olisi nuorten silmissä inspiroiva laivayhtiö, piti yrityksen näyttää, että se ymmärtää nuoren kohderyhmän mieltymyksiä ja tarpeita. Ja jotta sana saataisiin kiertämään, piti Eckerö Linesta tehdä puheenaihe. Oivalsimme, että Eckerö Line voisi kiinnittää nuorten huomion tuomalla risteilyn parhaat puolet esiin TikTok-kansaa puhuttelevalla huumorilla. Houkutellakseen nuoret kyytiin Eckerö Linen piti saada heidät risteilyfiilikseen jo ennen laivaan astumista.

luova ratkaisu

ECKERÖ LINE

luova ratkaisu

Nyt oli aika irrotella ja lisätä kierroksia markkinointiin. TikTokin vauhdikkain laivayhtiö luotiin heittäytymällä hullutteluun. Sisältöjen tähdiksi valittiin laivan hurmaava risteilyisäntä ja muita henkilökunnan jäseniä. He laittoivat itsensä täysillä likoon ja välittivät laivan rentoa tunnelmaa lennokkaalla esiintymisellään. Kohderyhmän huomio kiinnitettiin astumalla rohkeasti sisään TikTok-kulttuuriin sekä panostamalla videoiden viihdearvoon, dynaamisuuteen ja laatuun.

TOTEUTUS

Suunnittelimme Eckerö Linen TikTok-sisällöntuotannon tueksi sisältötyypit, joiden avulla varmistettiin haluttujen teemojen ja viestien toteutuminen. Näiden pohjalta käsikirjoitimme ja toteutimme pilottikampajaan kuusi lyhytvideota, joiden ohjenuorana toimivat kanavanatiivius, TikTokille ominainen ajankohtaisuus ja trendeihin tarttuminen. 

Sisällöt kuvattiin oikeassa laivaympäristössä Miniristeilyn aikana. Sisällöissä tuotiin koukuttavalla tavalla esiin laivan palveluita, kuten merimyymälän valikoimaa, buffetin maukkaita makuja ja hyttivalikoimaa. Hauskat ja yllättävät sisällöt ja valloittavat esiintyjät saivat yleisön tykkäämään ja kommentoimaan dark-mainoksina jaeltuja sisältöjä aktiivisesti ja siirtymään alustalta Eckerö Linen verkkosivuille.

Heading

  • 1 985 110 Impressiota 
  • 453 613 Uniikkia käyttäjää tavoitettu
  • 4 + sekuntia Keskimääräinen katseluaika
  • 3800 + Klikit
  • 4300 + tykkäykset
  • 1,01 € CPM
  • 2000 € Mainonnan budjetti / 6 videota

Tulokset

Pilottikampanjan huikeat katseluajat ja yleisön sitoutuminen osoittivat, että Eckerö Line otettiin TikTokissa vastaan paremmin kuin hyvin. Brändi onnistui puhuttelemaan nuoria riittävän rennolla ja mukaansatempaavalla tyylillä – Eckerö Linen uudenlainen tapa viestiä todella resonoi yleisössä ja erottui joukosta. Pilottikampanjan loistavien tulosten myötä Eckerö Line päätti panostaa pysyvään kanavapresenssiin TikTokissa oman tilin ja jatkuvan sisällöntuotannon muodossa. Eckerö Linen on siis totisesti aika ottaa omakseen paikkansa TikTokin vauhdikkaimpana laivayhtiönä.

”Tulokset olivat poikkeuksellisen hyviä ja olemme tyytyväisiä siihen, miten pitkään yleisö viihtyi ja sitoutui mainonnassa olleiden brändisisältöjen parissa. Tämä kokeilu antaa meille suuntaviivat ja varmuuden tulevaan tekemiseen. Hauskat, mukaansatempaavat ja kanavanatiivit sisällöt tulevat jatkossa olemaan olennainen osa Eckerö Linen TikTok-tilin kanavan sisältöä.”

- Kadri Vänttilä & Minna Rinne, Eckerö Line

TEKIJÄT

Asiakas: Eckerö Line

Toimisto: Troot