PARAS SOMEPRESENSSI

Pussilakanagate, pyjamabileet ja muita viraaleja

Näin luotiin hypetetty IKEA Suomi -tokkitili

lähtötilanne

barot´s

lähtötilanne

IKEA Suomi on tunnettu oivaltavasta markkinoinnistaan, joka tavoittaa laajasti eri yleisöjä. Yritys halusi aktivoitua kanavalla, jossa voitiin keskittyä erityisesti nuoriin ja heidän tavoittamiseensa heitä puhuttelevalla tavalla. IKEA halusi olla nuorille se ykköspaikka, jonka puoleen kääntyä, kun sisustetaan ensimmäistä uutta kotia.

Miten hyödyntää tunnistettavaa IKEA-tyyliä nuoria puhuttelevalla tavalla?

Strategia / Insight

BAROT´s

Strategia / Insight

Zetoille koti ja kodin arki ovat itseilmaisun keinoja, joiden avulla korostetaan omaa persoonallisuutta. Oivalsimme, että nuorten tuntemusta IKEA-tuotevalikoimasta ja sen yllätyksellisyydestä on mahdollista rikastaa oikeanlaisella sisällöllä. Nuorten kulutuspäätöksiin ja mielipiteisiin vaikuttavat some, kavereiden suositukset ja vaikuttajat. Nuoret tavoittaa parhaiten TikTokista, joka toimii kohderyhmälle nykyään myös hakukoneena – TikTokista etsitään inspiraatiota oman huoneen tai ensimmäisen kodin sisustukseen.

Oli korkea aika perustaa IKEA Suomen TikTok-tili ja näyttää, että IKEA on paljon muutakin kuin entuudestaan tuttuja LACK-pöytiä, BILLY-hyllyjä, ilmaisia kyniä ja pyöryköitä.

luova ratkaisu

barot´s

luova ratkaisu

IKEA Suomi -TikTokissa annetaan monipuolisen valikoiman yllättää trendi- ja laatutietoiset nuoret kuluttajat. Klassikkojen lisäksi IKEA tarjoaa rajoitettuja collection -mallistoja, katseen kiinnittäviä sisustuselementtejä, ajatonta pohjoismaista designia ja muita kiinnostavia sisustusratkaisuja, joita yhdistelemällä omasta tilasta saa omannäköisen. Pyöryköiden lisäksi testiin kannattaa ottaa muukin ruokatarjonta markkinoiden edullisimmasta joulubuffetista kuuden euron hotellitason aamiaisiin.

IKEA Suomi on TikTokin ykkössisustusneuvoja, joka inspiroi ja opettaa, mutta ennen kaikkea viihdyttää. IKEA Suomi pitää rohkeasti kiinni omasta oivaltavasta markkinoinnin tyylistään. Se ei ota itseään turhan vakavasti ja tarttuu leikkisästi IKEA-stereotypioihin. Aitous ja tunneside vahvistuvat, kun somesisällöissä esillä ovat brändin omat työntekijät – kanavalle haluttiinkin esiintyjiksi oikeat IKEA-työntekijät.

TOTEUTUS

IKEA Suomi -TikTok perustettiin joulukuussa 2023. Sisällöntuotantoa tehdään yhteistyönä IKEA-sometiimin ja toimiston välillä. Somekonsepti herää henkiin erilaisten sisältötyyppien avulla. Ansaitakseen nuorten sitoutumisen IKEA-tavaratalon pitää olla kiinni ajassa ja ymmärtää, mikä Tokissa kiinnostaa. Jatkuvien sisältötyyppien lisäksi suunnittelussa jätetään tilaa reaktiiviselle sisällölle, joka ammentaa trendeistä ja ajankohtaisista aiheista, lisäten sitoutumista ja huomioarvoa. Vuoden aikana kanavalla on nähty useampikin viraali pussilakanagatesta kiusallisiin tutoriaaleihin, pyjamabileisiin ja vappupiknikiin umpihangessa – eli perinteisessä suomalaisessa vappusäässä.

Heading

Heading

  • + 4,9 milj. Orgaaninen tavoittavuus
  • 16 900 + Seuraajaa vuodessa
  • 135 000 + Tykkäystä
  • 20 000 + Kommenttia
  • 20 000 + Jakoa
  • 12 000 Eniten tykkäyksiä yhdellä julkaisulla
  • 7 671 Eniten kommentteja yhdellä julkaisulla
  • 2 620 Eniten tallennuksia yhdellä julkaisulla
  • 5 101 Eniten jakoja yhdellä julkaisulla

Nämä tulokset olemme saavuttaneet orgaanisesti

Tulokset

Tulokset puhuvat puolestaan. IKEA on tokannut yli odotusten ja onnistunut tavoittamaan nuoren kohderyhmän tehokkaasti. Vuodessa IKEA Suomi -tilistä on tullut TikTok-kansan rakastama – ilman maksettua mainontaa. Sisällöt keräävät runsaasti positiivista kommentointia ja kiitosta yleisöltä, ja onhan kanavaa hypetetty myös Niko Saarisen Nikotellen-podcastissa.

”TikTok on meille paikka, jossa kohtaamme nuoret aidosti ja huumorilla. Haluamme yhdistää huumorin ja käytännön vinkit niin, että ne jäävät mieleen ja saavat aikaan keskustelua. On ollut hienoa seurata, miten sisältöjen suunnittelu ja luominen on tuonut iloa arkeen asiakkaidemme lisäksi myös loistavalle sometiimillemme!

– IKEA Suomen markkinointijohtaja Janina Pihlaja

TEKIJÄT

Asiakas: IKEA Suomi

Toimisto: Troot