Tervetuloa House of Juicyyn! Näin luotiin Suomen seuratuin virvoitusjuomabrändin TikTok-tili vain muutamassa kuukaudessa.
Jaffa Juicy on ikonisen Jaffa-virvoitusjuoman alabrändi, joka on suunnattu erityisesti z-sukupolvelle. Juoma lanseerattiin YouTube-vaikuttajien avulla keväällä 2020. Lanseeraustoimenpiteiden myötä Jaffa Juicy tuotiin kohderyhmän tietoisuuteen, mutta kasvun vauhdittaminen vaati uusia rohkeita toimenpiteitä.
Tavoitteena oli kasvattaa Juicyn tunnettuutta, haluttavuutta ja myyntiä z-sukupolven keskuudessa sekä tehdä brändistä pitkällä aikavälillä nuorten halutuin hedelmävirvoitusjuoma.
Jaffa on brändinä aina ollut ”aito oikea”, joten Jaffa Juicy halusi kohdata z-sukupolven tällä samalla ideologialla – aidosti siellä missä hekin, kanavalle luontaisella ja oikealla tavalla. Tutkimusten ja aiempien kampanjakokemusten valossa TikTok osoittautui tehokkaimmaksi kanavaksi tavoittaa zetat ja puhutella heitä aidosti. Näin ollen loppuvuoden sekä tulevan vuoden 2022 toimenpiteet päätettiin keskittää TikTokiin.
Strategian lähtökohtana oli kohderyhmä- ja kanavaymmärrys sekä Jaffa Juicyn brändiatribuutit. Kanavaa, kohderyhmää ja brändiä yhdistäviksi tekijöiksi löydettiin viihteellisyys, aitous ja yhdenvertaisuus.
Yksittäisen kampanjan sijaan valitsimme jatkuvan sisältömarkkinoinnin mallin, Jaffa Juicyn oman TikTok-tilin, jonka tavoitteeksi asetettiin yleisön tavoittamisen lisäksi yhteisön rakentaminen ja dialogin luominen. Näin Jaffa Juicy on läsnä kuluttajien arjessa säännöllisesti yksittäisten kampanjalähtöjen sijaan.
Vaikuttajien mielipiteillä ja suositteluilla on iso painoarvo kohderyhmän keskuudessa, joten vaikuttajat asetettiin strategian keskiöön.
Jaffan aitoutta korostettiin valitsemalla kanavan esiintyjiksi kohderyhmälle tuttuja TikTok-vaikuttajia, sen sijaan, että Jaffa Juicy olisi itse lähtenyt tuottamaan sisältöjä palkattujen näyttelijöiden avulla.
Vaikuttajavalinnoissa huomioitiin vaikuttajien jo olemassa oleva TikTok-presenssi ja yleisösuhde, sekä brand match Jaffan ”aito oikea” -ytimeen. Vaikuttajavalintojen monipuolisuudella luotiin samaistumispintaa mahdollisimman monelle nuorelle. Vaikuttajat otettiin mukaan paitsi kanavan kasvoiksi myös suunnittelemaan sisältöjä osana muuta tiimiä.
Jaffa Juicyn TikTok-tilin kasvattamiskeinoksi valittiin vaikuttajayhteistyöt TikTokissa sekä sisältöjen sponsorointi. Strategiassa määriteltiin roolit sekä orgaaniselle että ostetulle tavoittavuudelle; orgaaniselle tavoittavuudelle annettiin riittävästi tilaa, jotta sisältöjen laadullinen arviointi ja kehittäminen oli mahdollista.
Jaffa Juicy -juomien myyntiä puolestaan tuettiin kanavanatiiveilla taktisilla mainoksilla niin TikTokissa, Instagramissa, Snapchatissa kuin YouTubessa.
Strateginen insight: Jaffa Juicy tarjoaa zetoille nopeasti kulutettavaa monipuolista viihdettä, joka osallistaa ja naurattaa
Jaffa Juicyn markkinoinnin ydin on House of Juicy TikTok-tili ja keskustelualusta, jossa käsitellään zetoja kiinnostavia aiheita viihteen keinoin: ajankohtaisia trendejä ja ilmiöitä, itseilmaisua sekä oppeja ja trikkejä arkeen.
Viraalit TikTok-trendit kerryttävät näyttökertoja ja toimivat sisäänheittotuotteina, mutta eivät rakenna tiliä brändin mukaisesti tai tavoitteellisesti, eivätkä luo syytä seurata tiliä. Loimme siis täysin oman sisältökonseptin, jota maustetaan trendeillä omaehtoisesti ja harkiten. Näin ollen emme myöskään törmää musiikin käyttöön liittyviin tekijänoikeushaasteisiin.
House of Juicy koostuu kolmesta eri sisältötyypistä eli huoneesta: keittiöstä, olohuoneesta ja vaatehuoneesta. Keittiössä testataan ajankohtaisia life hackseja joulutortun taittelusta tölkin avaamistekniikoihin. Olohuoneessa heittäydytään haasteisiin ja kisaillaan niin isävitsibattlessa kuin erilaisissa makutesteissä. Vaatehuoneessa puolestaan vastuulliset kirpparivaatteet mahdollistavat tyyleillä leikittelyn ja hahmoilla hulluttelun. Yleisö pääsee vaikuttamaan sisältöihin kommentoimalla ja heidän parhaat ideat otetaan tuotantoon. Jokaiselle huoneelle luotiin oma tunnistettava sisältörakenne, visuaalinen ilme ja äänimaailma.
“Make TikToks, not ads.” on TikTokin ykkössuositus TikTok-tilin perustaville brändeille. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö brändi ja itse tuote voisi olla kiinnostavalla ja oivaltavalla tavalla mukana. Jaffa Juicy -tölkki on läsnä jokaisessa sisällössä joko taustalla tai luontaisena osana videon sisältöä. Visuaalinen ilme vahvistaa brändiyhteyttä. Ennen kaikkea Jaffa Juicy on koko yhteisön luoja. Jaffa Juicy linkittyy nuorten mielissä tahoksi, joka tuottaa viihdettä, inspiraatiota ja vinkkejä heidän elämään – nostaen heidät ja heidän äänensä kuuluviin. Tällaiset brändit jäävät mieleen ja ohjaavat valintaa juomahyllyllä.
House of Juicy on kuin parhaan kaverin kämppä, jossa on aina hyvä meininki
Kukin vaikuttaja tuki kanavan lanseerausta julkaisuilla omissa TikTok -kanavissaan.