Paras somepresenssi: House of Juicy

Tervetuloa House of Juicyyn! Näin luotiin Suomen seuratuin virvoitusjuomabrändin TikTok-tili vain muutamassa kuukaudessa.

Lähtökohdat ja tavoite

Jaffa Juicy on ikonisen Jaffa-virvoitusjuoman alabrändi, joka on suunnattu erityisesti z-sukupolvelle. Juoma lanseerattiin YouTube-vaikuttajien avulla keväällä 2020. Lanseeraustoimenpiteiden myötä Jaffa Juicy tuotiin kohderyhmän tietoisuuteen, mutta kasvun vauhdittaminen vaati uusia rohkeita toimenpiteitä.

Tavoitteena oli kasvattaa Juicyn tunnettuutta, haluttavuutta ja myyntiä z-sukupolven keskuudessa sekä tehdä brändistä pitkällä aikavälillä nuorten halutuin hedelmävirvoitusjuoma.

Strategia

Jaffa on brändinä aina ollut ”aito oikea”, joten Jaffa Juicy halusi kohdata z-sukupolven tällä samalla ideologialla – aidosti siellä missä hekin, kanavalle luontaisella ja oikealla tavalla. Tutkimusten ja aiempien kampanjakokemusten valossa TikTok osoittautui tehokkaimmaksi kanavaksi tavoittaa zetat ja puhutella heitä aidosti. Näin ollen loppuvuoden sekä tulevan vuoden 2022 toimenpiteet päätettiin keskittää TikTokiin.

Strategian lähtökohtana oli kohderyhmä- ja  kanavaymmärrys sekä Jaffa Juicyn brändiatribuutit. Kanavaa, kohderyhmää ja  brändiä yhdistäviksi tekijöiksi löydettiin  viihteellisyys, aitous ja yhdenvertaisuus.


Yksittäisen kampanjan sijaan valitsimme jatkuvan sisältömarkkinoinnin mallin, Jaffa Juicyn oman TikTok-tilin, jonka  tavoitteeksi asetettiin yleisön tavoittamisen lisäksi yhteisön rakentaminen ja dialogin luominen. Näin Jaffa Juicy on läsnä kuluttajien arjessa säännöllisesti yksittäisten kampanjalähtöjen  sijaan.  

Vaikuttajien mielipiteillä ja suositteluilla on iso painoarvo  kohderyhmän keskuudessa, joten vaikuttajat asetettiin strategian keskiöön.

Jaffan aitoutta korostettiin valitsemalla  kanavan esiintyjiksi kohderyhmälle tuttuja  TikTok-vaikuttajia, sen sijaan, että Jaffa Juicy olisi itse lähtenyt  tuottamaan sisältöjä palkattujen näyttelijöiden avulla.

Vaikuttajavalinnoissa huomioitiin vaikuttajien jo olemassa oleva TikTok-presenssi ja yleisösuhde, sekä brand match Jaffan ”aito oikea” -ytimeen. Vaikuttajavalintojen monipuolisuudella luotiin samaistumispintaa mahdollisimman monelle nuorelle. Vaikuttajat otettiin mukaan paitsi kanavan kasvoiksi myös suunnittelemaan  sisältöjä osana muuta tiimiä.  

Jaffa Juicyn TikTok-tilin kasvattamiskeinoksi valittiin vaikuttajayhteistyöt TikTokissa sekä sisältöjen sponsorointi.  Strategiassa määriteltiin roolit sekä orgaaniselle että ostetulle tavoittavuudelle; orgaaniselle tavoittavuudelle annettiin riittävästi tilaa, jotta sisältöjen laadullinen arviointi ja  kehittäminen oli mahdollista.  

Jaffa Juicy -juomien myyntiä puolestaan tuettiin kanavanatiiveilla taktisilla mainoksilla niin TikTokissa,  Instagramissa, Snapchatissa kuin YouTubessa.

Luova ratkaisu

Strateginen insight: Jaffa Juicy tarjoaa zetoille nopeasti kulutettavaa monipuolista viihdettä, joka osallistaa ja naurattaa

Konsepti: House of Juicy

Jaffa Juicyn markkinoinnin ydin on House of Juicy TikTok-tili ja keskustelualusta, jossa käsitellään zetoja kiinnostavia aiheita viihteen keinoin: ajankohtaisia trendejä ja ilmiöitä, itseilmaisua sekä oppeja ja trikkejä arkeen.

Viraalit TikTok-trendit kerryttävät näyttökertoja ja toimivat sisäänheittotuotteina, mutta eivät rakenna tiliä brändin mukaisesti tai tavoitteellisesti, eivätkä luo syytä seurata tiliä. Loimme siis täysin oman sisältökonseptin, jota maustetaan trendeillä omaehtoisesti ja harkiten. Näin ollen emme myöskään törmää musiikin käyttöön liittyviin tekijänoikeushaasteisiin.

House of Juicy koostuu kolmesta eri sisältötyypistä eli huoneesta: keittiöstä, olohuoneesta ja vaatehuoneesta. Keittiössä testataan ajankohtaisia life hackseja joulutortun taittelusta tölkin avaamistekniikoihin. Olohuoneessa heittäydytään haasteisiin ja kisaillaan niin isävitsibattlessa kuin erilaisissa makutesteissä. Vaatehuoneessa puolestaan vastuulliset kirpparivaatteet mahdollistavat tyyleillä leikittelyn ja hahmoilla hulluttelun. Yleisö pääsee vaikuttamaan sisältöihin kommentoimalla ja heidän parhaat ideat otetaan tuotantoon. Jokaiselle huoneelle luotiin oma tunnistettava sisältörakenne, visuaalinen ilme ja äänimaailma.

“Make TikToks, not ads.” on TikTokin ykkössuositus TikTok-tilin perustaville brändeille. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö brändi ja itse tuote voisi olla kiinnostavalla ja oivaltavalla tavalla mukana. Jaffa Juicy -tölkki on läsnä jokaisessa sisällössä joko taustalla tai luontaisena osana videon sisältöä. Visuaalinen ilme vahvistaa brändiyhteyttä. Ennen kaikkea Jaffa Juicy on koko yhteisön luoja. Jaffa Juicy linkittyy nuorten mielissä tahoksi, joka tuottaa viihdettä, inspiraatiota ja vinkkejä heidän elämään – nostaen heidät ja heidän äänensä kuuluviin. Tällaiset brändit jäävät mieleen ja ohjaavat valintaa juomahyllyllä.

House of Juicy on kuin parhaan kaverin kämppä, jossa on aina hyvä meininki

Toteutus

Juicy Reacts eli mitä tapahtuu olohuoneessa:
@houseofjuicy

Mitä makuja meidän pitäis sokkomaistaa seuraavaks? 🙈

♬ alkuperäinen ääni - House of Juicy
Juicy Hacks eli mitä tapahtuu keittiössä:
@houseofjuicy

Mitä hackseja meidän pitäs kokeilla tänä vuonna?🤔

♬ alkuperäinen ääni - House of Juicy
Juicy Style eli mitä tapahtuu vaatehuoneessa:
@houseofjuicy

Mikä on sun lempi Jaffa Juicy? 🍋🍍🍇

♬ alkuperäinen ääni - House of Juicy

Sisällöt vaikuttajien omissa kanavissa

Kukin vaikuttaja tuki kanavan lanseerausta julkaisuilla omissa TikTok -kanavissaan.

@carolahakola Kaupallinen yhteistyö: Jaffa Juicy🍊🧃 ✨Menkää ottamaan @houseofjuicy Tik Tok tili haltuun🤩💪🏼 @danielaleksis @risanaamio & @lenitasusi ♬ alkuperäinen ääni - CAROLA
@risanaamio Kaupallinen yhteistyö: Jaffa Juicy 🍋 Käykää seuraa @houseofjuicy ♬ alkuperäinen ääni - Risanaamio
@lenitasusi #mainos Kaupallinen yhteistyö: Jaffa Juicy #kaupallinenyhteistyö käy myös seuraamassa @houseofjuicy #💕stoori ♬ original sound - Lenita Susi

Tulokset

Aikaväli 19.10.2021 - 20.1.2022. Käytetty mediabudjetti 6828€.

14.5 K

Seuraajaa

5.1 M

Katselukertaa

4 %

Keskiarvoinen sitoutuminen

204 K

Sitoutumiset yhteensä

Bränditutkimus

Joulukuun 2021 lopulla toteutetun bränditutkimuksen tulokset osoittavat seuraavaa:

72 %

Juicyn TikTok-sisältöä nähneistä pitää Jaffa-brändiä merkityksellisenä (vs. 64% muilla kohderyhmästä)

92 %

Juicy tunnettuus kohderyhmässä niillä, jotka ovat nähneet TikTok-sisältöä (vs. 85 % muilla kohderyhmästä)

79 %

Juicyn TikTok-sisältöä nähneistä pitää brändiä positiivisena (vs. 72 % muilla kohderyhmästä)

Vaikuttajat

  • Daniel Ahola
  • Lenita Susi
  • Carola Hakola
  • Jasir Osman

Toimisto: Troot

  • Jonna Haataja (Account Director)
  • Reetta Kallio (Creative)
  • Joona Haatainen (Strategist)
  • Annika Hämäläinen (Head of Creative Content)
  • Erik Rauhala (Creative Content Producer)
  • Netta Verma (Paid Social)
  • Juuso Salakka (Graphic Design)

Asiakas: Hartwall

  • Janiina Gustavsson
  • Sara Dahl