Back
Vaikuttajien postilaatikot ja sähköpostit täyttyvät PR-lähetyksistä, sekä tapahtumakutsuista. Kilpailu näkyvyydestä on kovaa ja pelkkä tuotteen lähettäminen ei enää riitä. Miten varmistat, että brändi ansaitsee paikkansa vaikuttajan kanavissa ja erottuu ennenkaikkea kohderyhmän mielissä?
Tässä artikkelissa pureudumme siihen, miten strategisella vaikuttaja-PR:llä luodaan mieleenpainuvia elämyksiä, jotka muuttuvat arvokkaaksi ansaituksi mediaksi.
Vaikuttajat eivät ole pelkkiä mainoskanavia, vaan he ovat itsenäisiä medioita, joiden suosituksiin yleisö luottaa. Tutkimusten mukaan vaikuttajien suositteluun luotetaan perinteistä mainontaa enemmän (Troot & Digitalist, 2021). Vaikuttajille suunnatun PR:n suosion kehitykseen on useita syitä:
Suosituimmat vaikuttajat saavat viikoittain kymmeniä PR-lähetyksiä. Valtaosa näistä jää kuitenkin ilman minkäänlaista huomiota. Onnistuminen vaatii enemmän kuin "ihan kivan" idean; se vaatii strategian ja ymmärrystä kohderyhmästä.
1. Tunne vaikuttaja ja hänen yleisönsä
Kuten maksetussa vaikuttajamarkkinoinnissa, myös PR-toimenpiteissä vaikuttajavalinta on kriittistä. Pelkkien seuraajamäärien sijaan analysoi:
2. Personoi ja luo arvoa
Mitä paremmin pystyt personoimaan viestisi ja lähetyksesi, sitä todennäköisemmin saat reaktion. Mieti, mikä tuottaa vaikuttajalle aitoa arvoa:
3. Panosta elämyksellisyyteen
Vaikka brändi rakentuu tuotteen ympärille, sen arvo syntyy tunteesta. Elämyksellinen PR on noussut jopa tuotteen veroiseksi statussymboliksi.
Luksusbrändit ovat näyttäneet mallia luomalla kokonaisvaltaisia brändimaailmoja. Esimerkiksi Burberryn takeover Ibizan rannoilla tai Vespan oma beach club Portofinossa eivät ole vain mediatilaisuuksia – ne ovat täydellistä some-estetiikkaa huokuvia elämyksiä, jotka tarjoavat kohderyhmälle hetken ja some-kulissit brändin unelmamaailmassa.
Suomalaiset edelläkävijät Ilmiö on rantautunut myös Suomeen. Taffel loi yhdessä Hotel AX:n kanssa ainutlaatuisen Taffel SipsExperiencen. Myös me Trootilla toteutimme Tallink Siljan kanssa nuorille suunnatun elämyksellisen Social Space -konseptin, joka kannustaa luontevasti sisällöntuotantoon laivalla
Onnistunut vaikuttaja-PR on strateginen investointi brändin tunnettuuteen ja uskottavuuteen. Kun teet sen hyvin, et ainoastaan saa hetkellistä näkyvyyttä vaan luot ilmiöitä.
Haluatko suunnitella vaikuttaja-PR-kampanjan, joka todella erottuu? Ota yhteyttä, niin autamme brändiäsi onnistumaan.