Tony Stepanow
Oona Sorakivi
Joona Haatainen
21/8/2025

Vaikuttajat ja PR: Näin ansaitset näkyvyyttä ja luot ilmiöitä vaikuttajien avulla somessa

Vaikuttajien postilaatikot ja sähköpostit täyttyvät PR-lähetyksistä, sekä tapahtumakutsuista. Kilpailu näkyvyydestä on kovaa ja pelkkä tuotteen lähettäminen ei enää riitä. Miten varmistat, että brändi  ansaitsee paikkansa vaikuttajan kanavissa ja erottuu ennenkaikkea kohderyhmän mielissä?

Tässä artikkelissa pureudumme siihen, miten strategisella vaikuttaja-PR:llä luodaan mieleenpainuvia elämyksiä, jotka muuttuvat arvokkaaksi ansaituksi mediaksi.

Miksi vaikuttajille suunnattu PR on noussut suosioon?

Vaikuttajat eivät ole pelkkiä mainoskanavia, vaan he ovat itsenäisiä medioita, joiden suosituksiin yleisö luottaa. Tutkimusten mukaan vaikuttajien suositteluun luotetaan perinteistä mainontaa enemmän (Troot & Digitalist, 2021). Vaikuttajille suunnatun PR:n suosion kehitykseen on useita syitä:

  • Kustannustehokkuus: Tiukentuneiden markkinointibudjettien aikakaudella vaikuttaja-PR tarjoaa tehokkaan tavan tavoittaa yleisöjä. Sen sijaan, että brändi maksaisi suoraan näkyvyydestä, se ansaitsee sen tarjoamalla vaikuttajalle arvoa. Olipa kyseessä ainutlaatuinen tuote tai unohtumaton elämys.
  • Aitous ja luottamus: Vaikuttajan vapaaehtoinen ja aito suositus resonoi yleisön kanssa huomattavasti voimakkaammin kuin perinteinen maksettu mainos. Se on uskottavaa ja rakentaa brändin ympärille positiivista mielikuvaa.
  • Laaja tavoittavuus: Onnistunut PR-tempaus voi synnyttää viraali-ilmiön, joka leviää orgaanisesti vaikuttajalta toiselle ja heidän yleisöilleen. Parhaimmillaan se saa sekä vaikuttajat että kuluttajat puhumaan brändistäsi.

Strategia on menestyksen ytimessä

Suosituimmat vaikuttajat saavat viikoittain kymmeniä PR-lähetyksiä. Valtaosa näistä jää kuitenkin ilman minkäänlaista huomiota. Onnistuminen vaatii enemmän kuin "ihan kivan" idean; se vaatii strategian ja ymmärrystä kohderyhmästä.

1. Tunne vaikuttaja ja hänen yleisönsä 

Kuten maksetussa vaikuttajamarkkinoinnissa, myös PR-toimenpiteissä vaikuttajavalinta on kriittistä. Pelkkien seuraajamäärien sijaan analysoi:

  • Sisällön tyyli: Sopivatko brändisi arvot ja estetiikka yhteen vaikuttajan tyylin kanssa?
  • Seuraajademografiat: Tavoitatko vaikuttajan kautta aidosti oikean kohderyhmän?
  • Aiemmat reaktiot: Millaisiin sisältöihin ja tuotteisiin vaikuttaja on aiemmin tarttunut orgaanisesti?

2. Personoi ja luo arvoa 

Mitä paremmin pystyt personoimaan viestisi ja lähetyksesi, sitä todennäköisemmin saat reaktion. Mieti, mikä tuottaa vaikuttajalle aitoa arvoa:

  • Uniikkius: Tarjoa jotain, mitä muut eivät tarjoa. Vaikuttajat haluavat tuoda yleisölleen uutta ja inspiroivaa sisältöä.
  • Relevanssi: Ota huomioon vaikuttajan elämäntilanne, mielenkiinnon kohteet tai ajankohtaiset tarpeet.
  • Visuaalisuus: Tee lähetyksestä tai tapahtumasta visuaalisesti houkutteleva. Upea kokemus on täydellistä sisältöä, joka erottuu arjesta.

3. Panosta elämyksellisyyteen 

Vaikka brändi rakentuu tuotteen ympärille, sen arvo syntyy tunteesta. Elämyksellinen PR on noussut jopa tuotteen veroiseksi statussymboliksi.

Luksusbrändit ovat näyttäneet mallia luomalla kokonaisvaltaisia brändimaailmoja. Esimerkiksi Burberryn takeover Ibizan rannoilla tai Vespan oma beach club Portofinossa eivät ole vain mediatilaisuuksia – ne ovat täydellistä some-estetiikkaa huokuvia elämyksiä, jotka tarjoavat kohderyhmälle hetken ja some-kulissit brändin unelmamaailmassa.

Suomalaiset edelläkävijät Ilmiö on rantautunut myös Suomeen. Taffel loi yhdessä Hotel AX:n kanssa ainutlaatuisen Taffel SipsExperiencen. Myös me Trootilla toteutimme Tallink Siljan kanssa nuorille suunnatun elämyksellisen Social Space -konseptin, joka kannustaa luontevasti sisällöntuotantoon laivalla

Mistä onnistunut vaikuttaja-PR-kampanja syntyy? Muistilista:

  • Strateginen suunnittelu: Määrittele tavoitteet, kohderyhmä ja viesti. Valitse vaikuttajat, joiden kautta tavoitat oikeat ihmiset.
  • Aito yhteys vaikuttajaan: Luo henkilökohtainen suhde vaikuttajaan. Osoita, että olet tehnyt taustatyösi ja arvostat hänen työtään.
  • Visuaalinen houkuttelevuus: Tarjoa valmis, kuvauksellinen ja jaettava elämys. Oli se sitten upeasti pakattu tuotelähetys tai täydellisesti brändätty tila.
  • Sitouttaminen: Anna vaikuttajalle syy kokea brändisi henkilökohtaisesti. Tämä voi johtaa paitsi ansaittuun mediaan, myös pitkäaikaisiin kaupallisiin kumppanuuksiin.
  • Jaettavuus: Suunnittele elämys niin, että se herättää keskustelua ja kannustaa jakamaan. Osallista tarvittaessa myös kuluttajia ilmiön vahvistamiseksi.

Onnistunut vaikuttaja-PR on strateginen investointi brändin tunnettuuteen ja uskottavuuteen. Kun teet sen hyvin, et ainoastaan saa hetkellistä näkyvyyttä vaan  luot ilmiöitä.

Haluatko suunnitella vaikuttaja-PR-kampanjan, joka todella erottuu? Ota yhteyttä, niin autamme brändiäsi onnistumaan.