Essi Knuuti

16.11.2021

Kenen biisi? Eli mitä pitää muistaa kaupallisten sisältöjen musiikkioikeuksista

Somekanavat ovat viime vuosina alkaneet täyttyä sisällöistä, jossa musiikki on suuressa roolissa. Sopiva taustamusiikki Instagram Storyssa tai hittikappale, jonka mukaan voi tanssia TikTokissa, tekee somepostauksista kiinnostavampia. Kaupallisten sisältöjen kohdalla säännöt musiikin käytölle eivät aina ole ihan yksiselitteiset, mikä aiheuttaa välillä sisällöntuottajille ja brändeille harmaita hiuksia. Ei-kaupallisen eli orgaanisen sisällön voi täyttää oikeastaan millä tahansa musiikilla, mutta kaupallisissa postauksissa tulee käyttää vain musiikkia, joka on kaupalliseen käyttöön tarkoitettua tai vaikuttajan itsensä tekemää. Usein tämä valitettavasti tarkoittaa sitä, että kaikki suurimmat hitit ja trendibiisit jäävät valintamahdollisuuksien ulkopuolelle.

Musiikki on aina jonkun tekemää, joten ilman erillistä korvausta muiden tekemää musiikkia ei voi ottaa käyttöön kaupallisiin sisältöihin

Tämä voi kuulostaa turhan kinkkiseltä, mutta lähtökohtana sosiaalisen median sisällöntuotannossa tulee olla oma sisältö eli kuvat, videot, teksti tai ääni. Musiikki on aina jonkun tekemää, joten ilman erillistä korvausta muiden tekemää musiikkia ei voi ottaa käyttöön kaupallisiin sisältöihin – emmehän käyttäisi toisen ottamia kuviakaan ilman lupaa.

Onneksi on kuitenkin olemassa monia musiikkikirjastoja, jotka ovat käytettävissä myös kaupalliseen sisältöön. TikTokistakin löytyy oma kirjastonsa sisällöntuottajien ja brändien käyttöä varten, joten ei tarvitse huolestua, että suunniteltu sisältö jäisi tylsäksi musiikin puuttumisen takia. Hyvä on myös muistaa, että mukaansatempaava ja vaikuttajan näköinen sisältö ei välttämättä tarvitse edes musiikkia ollakseen mielenkiintoinen ja sitouttava! Hyviä esimerkkejä tästä ovat mm. sketsikonkarit Weksii ja Jesusguised TikTokista tai vaikkapa Pesojoonas Instagramista.  

Kuva: Unsplash

Me Trootilla haluamme toteuttaa menestyksekkäitä some- ja vaikuttajamarkkinointia kuitenkin aina huomioimalla reunaehdot. Lähdetään yhdessä tekemään brändeistä vaikuttavia! Ota yhteyttä tiimiimme tästä

Kaisa Suomela

12.5.2022

Esittelyssä Trootin uudet tiimiläiset Jonna & Henrietta – “Jokaisen brändin tulisi miettiä, mikä on syy seurata heitä somessa”

Troot vahvisti edellisvuoden lopulla strategista sosiaalisen median osaamistaan Jonna Haatajan liityttyä osaksi asiakkuustiimiämme. Jonnan lisäksi Trootin porukkaa täydentämään saatiin vuoden alussa Content Creator Henrietta Harju.
Lue lisää →

Kaisa Suomela

9.3.2022

House of Juicy -TikTok-tili on kuin parhaan kaverin kämppä, jossa on aina hyvä meininki!

Näin luotiin Suomen seuratuin virvoitusjuomabrändin TikTok-tili vain muutamassa kuukaudessa
Lue lisää →