Kpedu

Miten peruskoululaisille suunnatut opiskelijamessut toteutetaan etänä ja miten jatko-opiskelumahdollisuuksia pohtivat yhdeksäsluokkalaiset saadaan tutustumaan ammattiopiston tarjontaan?

Haaste:

Koronaviruksen myötä Keski-Pohjanmaan ammattiopisto Kpedu oli suuren haasteen edessä. Miten peruskoululaisille suunnatut opiskelijamessut toteutetaan etänä ja miten jatko-opiskelumahdollisuuksia pohtivat yhdeksäsluokkalaiset saadaan tutustumaan ammattiopiston tarjontaan? Normaaliolosuhteissa messut on toteutettu perinteisenä tapahtumana vuosittain, jossa yhdeksäsluokkalaisilla on ollut mahdollisuus saapua paikan päälle Kpedun kampuksille tutustumiskäynnille ja tiedonhakuun.

Ratkaisu:

Troot toteutti yhden päivän aikana joulukuussa 2020 Kpedun YouTube -kanavaan neljän live-striimin sarjan, jossa nuorten kohderyhmässä tunnetut tubettajat tutustuivat Kpedun kampuksiin ja koulutusaloihin Keski-Pohjanmaalla. Puolen tunnin mittaisia live-lähetyksiä juonsivat tubettajat Jenny “Jennysvoices” Pitkänen sekä Juuso “Herbalisti” Karikuusi. Lähestyksissä vierailtiin Kpedun eri kampuksilla ja tutustuttiin opetusaloihin käytännönläheisten aktiviteettien avulla yhdessä Kpedun opettajien sekä oppilaiden kanssa. Koronaturvallisesti – tottakai!

Sisällöt suunniteltiin tarkasti yhdessä Trootin ja Kpedun kanssa toimivaksi minuuttiaikatauluksi. Striimien kautta esiteltiin koulutusalojen lisäksi myös Kpedun upeita tiloja. Jennysvoices ja Herbalisti haastattelivat opiskelijoita ja myös testasivat itse käytännössä muun muassa alpakoiden hoitoa, pintakäsittelyä sekä laboratorioalan kemiallisia kokeita.  

Koska virtuaalimessut tuotettiin Kpedun omaan YouTube-kanavaan, oli myös tiedottaminen mietittävä tehokkaaksi. Alueen peruskoulujen kanssa sovittiin etukäteen yhdeksäsluokkalaisilla olevan mahdollisuus seurata reaaliaikaisia lähetyksiä kampukselta koulupäivän aikana etäyhteydellä. Lähetykset olivat avoimia katsella, ja näin ollen myös ysiluokkalaisten vanhemmat saattoivat tutustua Kpedun tarjontaan. Tiedotus tehtiin tubettajien kanssa tuotettujen trailerivideoiden ja paikallismedioiden tuella. Myös tubettajien omat somekanavat valjastettiin viestin levittämiseen.

Tulos:

Jokainen jakso keräsi keskimäärin yli 1000 näyttökertaa. Striimeillä oli parhaillaan samanaikaisesti 190 katsojaa reaaliajassa ja yli puolituntisten sisältöjen parissa viihdyttiin todella hyvin. Kpedun viestintäsuunnittelijan mukaan yhden katsojan takana oli todennäköisesti kuitenkin usein kokonainen luokka tai jopa kokonainen koulu. Videot jätettiin Kpedun YouTube-kanavalle katsottavaksi myös jälkeenpäin.

Sekä Herbalisti että Jennysvoices saivat päivän aikana useita yksityisviestejä koululaisilta – he olivat tyytyväisiä, että eri koulutusaloja esiteltiin mielenkiintoisilla ja uusilla tavoilla. Lisäksi myös paikallismediat nostivat esille uutta tapaa toteuttaa messut.

No items found.

Tulokset

Asiakkaan kommentit yhteistyöstä

“Minun korviin on kantautunut oikeastaan pelkästään positiivista palautetta. Sekä ysiluokkalaiset että heidän opinto-ohjaajansa ja opettajansa kommentoivat, että oli hyvin toteutettu ja mielenkiintoinen päivä. Moni ysiluokkalainen kommentoi meidän palautelomakkeella, että suorat lähetykset olivat saaneet heidät jopa muuttamaan aiempia suunnitelmiaan koulutusalan tai lukio/ammattiopisto -polun valinnasta. 😊 Myös meidän johtotiimi ja muu henkilökunta on kommentoinut, että oli hyvä toteutus!”
Martina Store
viestintäsuunnittelija, Kpedu

Sanoma

Daniel Ahola: Poliisia ja Rosvoa -hittisarja

Lue lisää →

BookBeat

Asiakashankinta inspiroivien vaikuttajien kautta

Lue lisää →