Pirkka

Vaikuttajastrategia

Tuloksellinen vaikuttajamarkkinointi syntyy kohderyhmä­ymmärryksestä, oikeista vaikuttajavalinnoista sekä monikanavaisesta ja luovasta toteutuksesta.

Pirkka vaikuttajastrategia 2020

Haaste & tavoite: 

Pirkka oli tehnyt useamman vuoden ajan yhteistyötä ruokabloggaajien kanssa, mutta nyt havaittiin myös tarve löytää ruoanlaiton ja reseptien rinnalle laajempi lähestymistapa. Tunnistettiin siis tarve keskittyä vielä vahvemmin tavoittelemaan nuoria kuluttajia heille relevanteissa kanavissa. Vaikuttajamarkkinointi haluttiin integroida osaksi markkinoinnin strategiaa.

Tavoitteena oli löytää uusi vaikuttajamarkkinoinnin strategia, jonka kautta vaikutetaan myönteisesti haluttuihin brändimielikuviin ja ostohalukkuuteen nuoressa kohderyhmässä.  


Ratkaisu:

Yhdessä Pirkan kanssa suunniteltu ja toteutettu vuoden 2020 vaikuttajayhteistyö on esimerkki strategisesta vaikuttajamarkkinoinnista.

Trootin tiimi suunnitteli Pirkalle vaikuttajamarkkinoinnin strategian, suunnitteli vaikuttajamarkkinoinnin kampanjakonseptit ja vastasi vaikuttajamarkkinoinnin hallinnoinnista  vuoden 2020 ajan. Vuosiyhteistyössä ammennettiin oppeja edellisen vuoden 2019 yhteistyöstä, kohderyhmänä molempina vuosina oli nuoret suomalaiset kuluttajat, 18-24 -vuotiaat.

Jakelukanavina hyödynnettiin monipuolisesti YouTubea, Instagramia ja TikTokia. Vaikuttajina toimivat mm. Maiju Voutilainen, Ilona Ylikorpi, Justimus, IlariPro, Kaksi Äitiä sekä Sari Aalto.

Tulokset:

Vaikuttajamarkkinoinnin avulla vaikutettiin tehokkaasti haluttuihin brändimielikuviin ja kuluttajien ostohalukkuuteen.

Vuosiyhteistyön onnistuminen todennettiin paitsi tyypillisin vaikuttaja- ja somemarkkinoinnin mittarein (näyttökerrat, ohjaukset, seuraajien sitoutuneisuus, oikea kohderyhmä ja brändin parissa vietetty aika) myös Brand Lift -tutkimuksen avulla.

Tutustu kampanjaan

Pirkka
Tik Tok mainontaInstagram mainontaYouTube mainonta

Panasonic

Kampanja

Kun tavoitteena on kerätä liidejä ja vaikuttaa positiivisesti ostopäätökseen hinnakkaan tuotteen kohdalla, toimii tunteisiin vetoava, mutta informatiivinen sisältö kuluttajalle.

Tik Tok mainontaInstagram mainontaYouTube mainonta

AXE

Kampanja

Miten saada AXEn brändiviesti ”Find your magic” läpi vaikeasti tavoitettavassa nuorten miesten kohderyhmässä?

Tik Tok mainontaInstagram mainontaYouTube mainonta

Onepiece

Kampanja

Kun tavoitteena on saada mahdollisimman paljon relevanttia kohderyhmää asiakkaan verkkosivuille ja luoda myyntiä, tulee toimivan suunnitelman lisäksi kiinnittää erityisen tarkasti huomiota vaikuttajien valintaan.