Joona Haatainen

2.5.2023

Yksisuuntaisesta viestinnästä yhteisöihin - miten rakentaa brändille oma yhteisöllinen media?

Kuluttajien media-ajasta jo reilusti yli puolet vietetään digitaalisissa kanavissa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median aikakaudella kuka vain voi olla media ja asiakkaiden huomiosta kilpailevat brändien lisäksi niin mediajätit, vaikuttajat kuin ystävätkin. Jotta brändi erottuu viestitulvasta, niistä täytyy tulla yksisuuntaisten viestijöiden sijaan sisällöntuottajia, jotka luovat kohderyhmiä houkuttelevaa sisältöä. Mutta miten brändi voi luoda oman yhteisöllisen ja vuorovaikutteisen median?

Ymmärrä kuka olet ja kenelle puhut

Ensimmäinen askel brändin oman yhteisöllisen median luomisessa on lähteä liikkeelle brändin ytimestä. Mikä on brändin missio, visio ja arvot? Mitä brändi haluaa saavuttaa ja sanoa? Ketä sen potentiaaliset kohderyhmät ovat? Missä heidät tavoittaa? Kun brändillä on selkeä fokus ja kun ymmärretään mihin brändi pyrkii ja kenelle se haluaa puhua, on helpompi lähteä pohtimaan myös brändin oman median tuomaa merkitystä asiakkaille heille relevanteissa kanavissa.

Kanavalupaus - eli miksi kukaan seuraisi?

Kanava- tai sisältölupaus. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Sosiaalisen median aikakaudella yleisöllä on valta skipata mainokset. Jotta brändi saa viestinsä läpi, on hyvä lähteä liikkeelle siitä mitä brändi tarjoaa sen kohderyhmille yhdessä tai useammassa kanavassa. Monesti brändi haluaa viestiä omista tuotteista tai palveluista, mutta onko se lopulta kenestäkään kiinnostava syy seurata ja palata brändin omien sisältöjen pariin? Todennäköisesti ei. Kanavalupaus yhdessä kanavan visuaalisen ilmeen (esimerkiksi Instagram feed) ja kiinnostavien sisältöjen kanssa antaa potentiaaliselle seuraajalle jo esimakua siitä, mitä hän saa jos klikkaa seuraa-painiketta. Esimerkiksi autokauppa Saka lupaa rohkeasti olla Tokin viihdyttävin autokanava tai urheiluvaatebrändi Under Armour lupaa tehdä sinusta paremman.

Sisältöformaatit luovat katsojalle syyn seurata


Erityisesti TikTokin aikakaudella on helppo juosta trendien perässä aivan kuten aiemmin toivottiin some-videolle viraalihittiä YouTubessa tai Facebookissa. Trendit ja erilaiset ilmiöt mahdollistavat hetken suosion, mutta pitkän aikavälin tulokset syntyvät tarjoamalla katsojalle kanavasta riippumatta selkeitä ja jatkuvia alkuperäisiä sisältöjä. Näitä voi kutsua sisältöformaateiksi tai sisältömarkkinoinnin kielellä sisältötyypeiksi.

Esimerkiksi aiemmin mainittu Under Armour tarjoaa YouTube -videoillaan inspiroivia tarinoita urheilijoista sekä vinkkejä treenaamiseen. Sama formaatti toistuu useina jaksoina ja sama tematiikka jatkuu esimerkiksi Instagramissa.

Rakenna yhteisöllisyyttä

Sosiaalinen media on sananmukaisesti sosiaalinen eli vuorovaikutteinen. Jotta brändi rakentaa menestyksekkään monikanavaisen median sosiaalisen median aikakaudella on ehdottaman tärkeää osallistaa yleisö vuorovaikutukseen myös sisällöntuotannossa. Yleisöä voi vaikkapa osallistaa vaikuttamaan brändin omiin sisältöihin, esittää yleisölle kysymyksiä jotka huomioidaan sisällöissä tai jaksoissa (podcastit, videosarjat) tai puhua yksilölle yleisöjen sijaan. Sosiaalisen median aikakaudella menestyy myös rohkean persoonallisella sisällöllä. Brändin ei kannata huudella vain logon takaa vaan tuoda omat asiantuntijat rohkeasti esiin.

@talousvalmentaja Vastaa käyttäjälle @user117896045 Omistusasunto vai vuokra-asunto? 🧐🏡 #vuokraasunto #omistusasunto #rahamyytit #säästöpankki ♬ alkuperäinen ääni - by Säästöpankki

Älä jätä sisältöjä pelkästään orgaanisen varaan saati yhteen kanavaan

Mikäli brändi tuottaa arvokasta ja kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä, sitä ei missään nimessä kannata jättää vain orgaanisen yleisön katsottavaksi. Vaikka hyvällä sisällöllä pystytään myös brändin oman median seuraajamäärät nostamaan kymmeniin tuhansiin (Katso case House of Juicy), kannattaa sisältöjä jaella myös mainonnalla. TikTokissa tämä voi tarkoittaa TikTok Spark -mainontaa, jossa sisältöä itsessään jaellaan mainonnalla. YouTubessa puolestaankokonainen jakso voidaan nostaa mainontaan. Näin sisällön avulla saavutetaan uusia yleisöjä ja koukutetaan heidät kanavan sisältöjen pariin sekä kenties painamaan sitä kuuluisaa seuraa-painiketta.  

Hyvää sisältöä kannattaa myös rohkeasti kierrättää. Usein vaivalla tuotetut webinaarit saattavat jäädä vain yhteen tapahtumaan, mutta tallenne kannattaa ehdottomasti laittaa jakoon tapahtuman jälkeen, klipata parhaat pätkät omiksi sisällöiksi ja dokumentoida tapahtuma vaikkapa blogikirjoitusten muotoon. Näin yhdestä sisällöstä saadaan mahdollisimman paljon irti ja sitä voidaan uusiokäyttää niin orgaanisesti kuin ostetusti eri jakelukanavissa.

Etsitkö kumppania brändin oman median rakentamiseen? Ota yhteyttä tiimiimme!

Haluatko lisätietoa? Ota yhteyttä tiimiimme!
Ota yhteyttä
Webinaaria ei löydy