Kaisa Suomela

25.11.2022

On helpompi pyytää anteeksi kuin lupa – miksi tekijänoikeudet unohtuvat TikTokissa?

TikTok-teesi viimeisen parin vuoden aikana on kuulunut seuraavasti: loputtomasti mahdollisuuksia tehdä kustannustehokasta, kohderyhmää oikeasti kiinnostavaa autenttista sisältöä, jota vieläpä halutaan katsoa pitkään. Brändi pääsee osaksi kulttuuria pienellä panostuksella ja uskottavuus kohderyhmässä on taattu! TikTok-natiivi, viihdyttävä ja humoristinen lähestymistapa on avain! Aitous! Ajankohtaisuus! Trendit!

Brändien sisällöissä tartutaan pinnalla olevaan musiikkiin, meemeihin ja kulttuurissa relevantteihin asioihin – huumorilla tietty. Uutta sisältöä tehdään joka viikko vallitsevien trendien mukaan.

Vaikka brändin digitaalisen tekemisen suunnitelmallisuus ja kanavastrategiat alkavat olla jo arkipäivää, unohtuu TikTokin materiaalien tekijänoikeudet ammattilaisiltakin TikTokin kanavanatiivista tekemisestä innostuttaessa ja sen tehokkuutta kohderyhmässä miettiessä. Eihän radioon tehtäisi mainosta, jonka taustalla soi Beyoncen Cuff It -biisi ajattelematta hintaa kappaleen käytölle? Tai brändi käyttäisi lempääläläistä YouTube-keisaria ilmaiseksi TV-mainoksessaan?

TikTokin hienous on äärimmäisen tarkan algoritmin lisäksi siinä, että oman elämänsä sisällöntuottaja pääsee helposti tekemisen makuun sovelluksen omilla edittityökaluilla. Luovaa lähestymistäkään ei tarvitse heti pähkäillä itse – TikTokin virtaan on helppo hypätä mukaan luomalla esimerkiksi oma tulkinta trendaavasta biisistä.

Miten tehdä oikeasti sitouttavaa ja kiinnostavaa tokkisisältöä niin, että myös oikeudet esimerkiksi musiikkiin ja muihin immateriaalioikeuksien piiriin kuuluviin ääniin on kunnossa? TikTokin haltuunoton ei pitäisi tarkoittaa ainoastaan ideoiden kierrätystä brändin sisällöissä (vaikka trendit ovatkin TikTokin ydintä) vaan oikeasti oivaltavan, tuloksellisen ja brändin tavoitteista lähtevän markkinointiviestinnän tekeminen. Luovan toimiston tehtävä on saada brändin viesti perille kohderyhmää kiinnostavasti, vaikka se tarkoittaisikin rajatun musiikkikirjaston käyttöä. TikTokin käyttöehdoissa mainitaan selkeästi trendaavien äänien käyttöoikeudet ja ohjeistuksia TikTokin brändeille tarkoitetun musiikkikirjaston käyttöön on useita.

Mutta entä sitten? Olisiko kuitenkin helpompi vain operoida harmaalla alueella ja pyytää anteeksi sitten kun homma osuu tuulettimeen?

Ennakkotapauksia tekijänoikeuksien laiminlyönneistä alkaa hiljalleen nousta käsittelyyn. Energiajuomabrändi Bang on haastettu oikeuteen useiden levy-yhtiöiden toimesta satojen kappaleiden käytöstä luvatta TikTokissa. Brändien pitää siis tässäkin kanavassa löytää jatkossa lisää tapoja olla ajankohtainen, trendikäs ja kohderyhmälle relevantti – eikä tähänkään ole olemassa oikopolkua. Brändi on aina brändi. Ja kun tehdään bisnestä, on tekemisen oltava ammattimaista, oli kanava mikä tahansa.

Tee siis näin:

1. Käytä TikTokin omaa, brändeille tarkoitettua musiikkikirjastoa tai TikTokin omia äänitoimintoja
2. Älä väheksy puhetta – esimerkiksi voice over toimii sisällöissä hyvin
3. Ota osaa trendeihin, joissa kaupallinen musiikki ei ole pääosassa tai luo trendejä itse
4. Tee oma musiikki ja lataa se TikTokiin (ehkä biisistä tuleekin viraali itsessään!)
5. Pyydä lupa musiikin käyttöön ja osta kappaleen oikeudet

Etsitkö kumppania brändin TikTok-tekemiseen? Ota yhteyttä tiimiimme!