Erik Rauhala

2.5.2023

TikTok made me do it – eli kuinka suunnitella sisältöä TikTokiin audio edellä?

Loppuvuodesta 2022 kirjoitimme TikTokiin luotujen kaupallisten ja brändisisältöjen audion tekijänoikeuksista. Kummastelimme kuinka markkinoinnin ammattilaisiltakin järjestään tuntuu unohtuvan nämä oikeudet kanavanatiivista tekemisestä innostuttaessa ja sen tehokkuutta kohderyhmässä mietittäessä.

Miten brändi voi sitten käytännössä luoda paitsi tekijänoikeudet huomioonottavaa myös luovaa lyhytvideosisältöä? Trootin creative Erik Rauhala opastaa alkuun, lue alta Erikin vinkit. 

Käytä TikTokin omaa, brändeille tarkoitettua musiikkikirjastoa tai TikTokin omia äänitoimintoja

→ Audio on äärimmäisen tärkeä TikTokin ominaisuus. Aloita luova suunnittelu tutustumalla TikTokin omiin äänitoimintoihin. Suunnittele audio edellä → luo omia trendejä 

→ Tutustu TikTokin kaupalliseen audiopankkiiin. Jos valloillaan oleva trendi perustuu tietyn tyyliseen musiikkiin, voi pankista löytyä samankaltaisia kaupalliseen käyttöön tarkoitettuja musiikkipätkiä

→ Kaupallinen audioraita ei välttämättä ole yhtään vähemmän kiinnostava – kirjastossa ei vain luonnollisesti ole hittibiisejä 

Älä väheksy puhetta – puhuttu sisältö ja voice over toimii sisällöissä hyvin

→ Voisiko voice overiin sisällyttää kanavanatiiveja ilmaisuja (“ xx made me do it”) → näin osoitat puhuvasi tiktokia natiivisti

→ Tule osaksi kulttuuria, älä vain lataa muihin kanaviin luotua sisältöä sellaisenaan kanavaan

→ Tässä hyvä esimerkki selkeästi TikTokiin tehdystä, toimivasta sisällöstä

@harkis_suomi

Onks sun mummi näin cool? 😎

♬ alkuperäinen ääni - Härkis

Ota osaa trendeihin, joissa kaupallinen musiikki ei ole pääosassa tai luo trendejä itse

→ Trendejä TikTokissa on PALJON ja algoritmi tekee tehtävänsä jokaiselle ehdotetun sisällön kohdalla. Näkyykö sinulle sisältöä parisuhteista, horoskoopeista, asiakaspalvelusta, uutuusjäätelöistä vai asukokonaisuuksista? Kaikki on algoritmin ansiota! 

→ TikTokissa on oltava pulssilla, älä osallistu vanhaan trendiin! Tärkeää toimia reaktiivisesti ja tuottaa ajankohtaista sisältöä hiotun geneerisen kauniin sisällön sijaan

→ Ajaisiko samantyylinen musiikki saman asian? Onko pakko olla just se hittibiisi jos video muuten mukailee trendiä? 

Tee oma musiikki ja lataa se TikTokiin 

→ Tee brändin omasta jinglestä tiktok-versiointeja erilaisten suunniteltujen sisältötyyppien taustalle. Tunnistettava äänimaailma! 

Etsitkö luovaa kumppania TikTokiin? Ota yhteyttä tiimiimme https://www.troot.fi/yhteys

Haluatko lisätietoa? Ota yhteyttä tiimiimme!
Ota yhteyttä

Katso webinaari

Miten rakentaa brändiä tuloksellisesti TikTokin avulla?

Etunimi *
Sukunimi *
Yrityksen nimi *
Työsähköposti *
Puhelinnumero *
Kiitos! Ohjaamme sinut oikeaan paikkaan!
Hupsis! Jokin meni nyt pieleen. Kokeilethan uudelleen!