Oona Sorakivi
3/10/2025

EU:n saavutettavuusdirektiivi: Mitä some-markkinoijan tulee tietää saavutettavuusdirektiivistä?

Euroopan saavutettavuusdirektiivi (European Accessibility Act, EAA) on merkittävä EU:n säädös, joka pyrkii varmistamaan tuotteiden ja palveluiden saavutettavuuden vammaisille ja ikääntyneille käyttäjille. Saavutettuusdirektiivin tavoitteena on poistaa saavutettavuus esteitä ja luoda yhteiset säännöt. Vaikka saavutettavuusdirektiivi velvoittaa ensisijaisesti sosiaalisen median alustoja, sen vaikutukset ulottuvat suoraan kaikkiin sisältöä tuottaviin markkinoijiin. Kun alustat tarjoavat saavutettavuutta tukevia työkaluja, myös julkaistun sisällön on noudatettava uusia standradeja. 

Mitä markkinoijan on hyvä huomioida saavutettavuusdirektiivistä somessa? 

ALT-tekstit kuvasisällöissä

Kaikilla somessa julkaistavilla kuvilla tulee olla vaihtoehtoinen teksti (ALT-teksti), joka kuvailee näkörajoitteisille ihmiselle mistä sisällössä on kyse. Vaihtoehtoisen tekstin tulisi olla mahdollisimman ytimekäs, mutta kuitenkin riittävän informatiivinen jotta se kuvailee mahdollisimman hyvin mitä sisällössä tapahtuu. Markkinoija voi kirjoittaa vaihtoehtoisen tekstin itse tai se voidaan luoda automaattisesti. 

Näin kirjoitat hyvän vaihtoehtoisen tekstin: 

  • Ole informatiivinen ja riittävän kuvaileva: Hyvä vaihtoehtoinen teksti kertoo, mitä kuvassa tapahtuu. Vältä heikkoja kuvauksia, kuten “Kuva Trootin tiimistä”.
  • Ole tiivis ja ytimekäs: Pidä kuvaus lyhyenä ja relevanttina. Älä yritä pakata siihen kuitenkaan liikaa tietoa.

Esimerkki:

  • Heikko vaihtoehtoinen teksti: ”Trootin tiimi.”
  • Hyvä vaihtoehtoinen teksti: ”Trootin 20-henkinen tiimi hymyilee kameralle asiakasaamupalan pöytien edessä.

Videoiden tekstitykset

Kaikkiin videoihin tulee lisätä tarkat ja synkronoidut tekstitykset. Tämä on tärkeää sekä näkövammaisille että niille, jotka katsovat videota ilman ääniä. Vaikka monet alustat, kuten TikTok ja Instagram tarjoavat automaattisen tektitystoiminnon, jonka videon katselija saa itse asetettua päälle, on erittäin tärkeää tarkistaa ja korjata automaattisten tekstitystyökalun luomat mahdolliset virheet. 

Käytä emojeita maltillisesti 

Emojit ovat olennainen osa some-viestintää, mutta niiden käyttö voi aiheuttaa haasteita saavutettavuudelle.

Muista nämä perussäännöt:

  • Älä korvaa sanoja emojeilla: Emojeita ei tule koskaan käyttää pelkkinä sanojen korvikkeina.
  • Vältä toistoa sillä se tekee tekstistä hankalasti luettavaa.
  • Käytä luettelomerkkeinä harkiten ja hyödynnä mielummin perinteisiä luettelomerkkejä.