Back
Euroopan saavutettavuusdirektiivi (European Accessibility Act, EAA) on merkittävä EU:n säädös, joka pyrkii varmistamaan tuotteiden ja palveluiden saavutettavuuden vammaisille ja ikääntyneille käyttäjille. Saavutettuusdirektiivin tavoitteena on poistaa saavutettavuus esteitä ja luoda yhteiset säännöt. Vaikka saavutettavuusdirektiivi velvoittaa ensisijaisesti sosiaalisen median alustoja, sen vaikutukset ulottuvat suoraan kaikkiin sisältöä tuottaviin markkinoijiin. Kun alustat tarjoavat saavutettavuutta tukevia työkaluja, myös julkaistun sisällön on noudatettava uusia standradeja.
Mitä markkinoijan on hyvä huomioida saavutettavuusdirektiivistä somessa?
Kaikilla somessa julkaistavilla kuvilla tulee olla vaihtoehtoinen teksti (ALT-teksti), joka kuvailee näkörajoitteisille ihmiselle mistä sisällössä on kyse. Vaihtoehtoisen tekstin tulisi olla mahdollisimman ytimekäs, mutta kuitenkin riittävän informatiivinen jotta se kuvailee mahdollisimman hyvin mitä sisällössä tapahtuu. Markkinoija voi kirjoittaa vaihtoehtoisen tekstin itse tai se voidaan luoda automaattisesti.
Näin kirjoitat hyvän vaihtoehtoisen tekstin:
Esimerkki:
Kaikkiin videoihin tulee lisätä tarkat ja synkronoidut tekstitykset. Tämä on tärkeää sekä näkövammaisille että niille, jotka katsovat videota ilman ääniä. Vaikka monet alustat, kuten TikTok ja Instagram tarjoavat automaattisen tektitystoiminnon, jonka videon katselija saa itse asetettua päälle, on erittäin tärkeää tarkistaa ja korjata automaattisten tekstitystyökalun luomat mahdolliset virheet.
Emojit ovat olennainen osa some-viestintää, mutta niiden käyttö voi aiheuttaa haasteita saavutettavuudelle.
Muista nämä perussäännöt: