Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajat ovat olleet toimintamme ydin vuodesta 2014, joten tunnemme vaikuttajakentän paremmin kuin kukaan muu. Kartoitamme sopivat vaikuttajat dataa ja sekä asiantuntijamme näkemystä hyödyntäen. Vastaamme kampanjan tai jatkuvan vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelusta, toteutuksesta ja analysoinnista.

Jos kiinnostuit, ota yhteyttä tiimiimme →

Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi on yksi nopeimmin kasvavista markkinointiviestinnän muodoista. Vuonna 2021 vaikuttajamarkkinoinnin kokoluokaksi arvioitiin Suomessa noin 30 miljoonaa euroa ja globaalisti 15 miljardia euroa. 

Vaikuttajamarkkinointi on markkinoinnin keino, jossa hyödynnetään vaikuttajan auktoriteettia tai yleisösuhdetta markkinoijan tavoitteiden saavuttamisessa. Vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuus perustuu yleisön ja vaikuttajan väliseen vuorovaikutussuhteeseen – 76% ihmisistä luottaa enemmän ihmisen kuin brändin jakamaan tietoon. Vaikuttajia on mahdollistaa hyödyntää monipuolisesti niin brändin rakentamisessa, viestinnässä tai asiakashankinnassa.

Vaikuttajia ovat julkisuuden henkilöt, urheilijat, artistit, some-vaikuttajat sekä eri alojen asiantuntijat ja yrityksen oma henkilöstö. Vaikuttajia voidaan hyödyntää monin eri tavoin, mutta yleisimmät niistä ovat vaikuttajan omien jakelukanavien hyödyntäminen yleisön tavoittamisessa (#kaupallinenyhteistyö) tai vaikuttajan käyttö kasvona brändin markkinointiviestinnässä.

Miten me Trootilla voimme auttaa vaikuttajamarkkinoinnissa?

Vaikuttajastrategia

Vaikuttajastrategia on yrityksen liiketoiminnallisista tavoitteista ja markkinointistrategiasta johdettu pitkän aikavälin suunnitelma, jossa keskitytään siihen miten yritys tekee tuloksellista, liiketoiminnan tavoitteita tukevaa vaikuttajamarkkinointia. Vaikuttajastrategia auttaa brändiä erottumaan kilpailijoista. Vaikuttajastrategian tavoite on ohjata yrityksen vaikuttajamarkkinointia pitkäjänteiseen, vuorovaikutteiseen ja tulokselliseen sisällöntuotantoon. Keskeinen osa vaikuttajastrategiaa on tavoitteiden mukaisten mittareiden määrittely – oli kyseessä sitten brändin rakennus tai taktisemmat tavoitteet.

Vaikuttajakonsepti 

Vaikuttajamarkkinoinnin konsepti koostuu luovasta ideasta ja suunnitelmasta, johon brändin vaikuttajamarkkinoinnin toimenpiteet pohjautuvat. Konsepti on keino, punainen lanka, jolla välitetään haluttu viesti kohderyhmälle kiinnostavasti ja sitouttavasti. 

Vaikuttajamarkkinoinnin konsepti on aina jalkautettavissa myös vaikuttajien kanavien ulkopuolelle, se voi olla joko kampanjalähtöön sidottu tai pidemmälle aikavälille ajoitettu. 

Vaikuttajakampanjan suunnittelu

Vaikuttajakampanja on asiakkaallamme jo olemassaolevan konseptin jalkautussuunnitelma. Näkemys siitä, miten juuri vaikuttajamarkkinointia hyödynnetään tuloksellisesti kampanjassa. 

Vaikuttajakartoitus

Etsimme jokaiseen kampanjaan tai jatkuvaan asiakkuuteen eri työkaluja ja asiantuntijoidemme näkemystä hyödyntämällä sopivat vaikuttajat. Varmistamme, että vaikuttaja on paitsi brändille oikeanlainen tyyppi, tavoittavat vaikuttajan kanavat juuri oikeaa kohderyhmää ja ovat aidosti kiinnostuneita markkinoitavasta brändistä. 

Olemme toimineet yli 1000 vaikuttajan kanssa Suomessa ja kansainvälisesti aina julkkiksista mikrovaikuttajiin. Verkostomme ei rajoitu tähän, teknologian avulla löydämme aina sopivat tekijät yli 20 miljoonan vaikuttajan joukosta oli kyseessä sitten Instagram, YouTube, TikTok, Snapchat, LinkedIn, Twitch, podit tai blogit. 

Toimimme suoraan sekä vaikuttajien että heidän edustajiensa kanssa. Kauttamme saat yhteyden kaikkiin vaikuttajiin monikanavaisesti. 

Vaikuttajakampanjan hallinta, raportointi & analyysi

Vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneet asiantuntijamme vastaavat vaikuttajamarkkinoinnin hallinnoinnista. Sparraamme vaikuttajia sisällöntuotannossa, jotta saamme aikaan paitsi vaikuttajan yleisöä inspiroivaa, myös tismalleen asiakkaan tavoitteiden mukaista laadukasta sisältöä aikataulussa. Noudatamme vaikuttajayhteistöiden merkitsemisessä aina MEN:in ja KKV:n linjauksia. 

Yksittäiset numerot harvoin kertovat yhteistyön onnistumisesta. Raportoimme sekä analysoimme kampanjat  tavoitteiden mukaisesti modernien työkalujen avulla. Analysoimme tulokset relevantteja benchmarkeja ja vuosien kokemustamme eri asiakassektoreilta hyödyntäen. Autamme myös asiakkaitamme asettamaan tekemisellemme mittarit. Oli kyseessä sitten taktiset tavoitteet, brändimarkkinointi, asiakashankinta tai viestinnälliset tavoitteet.

Etsitkö vaikuttajamarkkinoinnin kumppania? Ota yhteyttä tiimiimme

business@troot.fi

Referenssit aiheesta

Kirjoitukset aiheesta